Easy Ride 2

27 June, 2009







Easy Ride 2

27/6/09- Bandar Darulaman-Tg Kapor- Naga-Pulau Rengga-G.Kriang- Muzium Padi- Sg Korok-Balik semula Bdr Darulaman.



Kayuhan santai keliling kampung-kampung. Tengok Pak tani berhempas pulas di bendang di tengah panas terik untuk mengeluarkan makanan ruji kita. Satu penghargaan kepada mereka dan satu keinsafan didalam diri. Sepanjang laluan di Pulau Rengga mengingatkan kembali suasana kampungku di zaman 70an. Anak2 kecik berlari lari keliling kampung, bunyi deruan enjin kubota mengepam air dari sungai ke bendang, anak gadis tersipu sipu menyidai kain di ampaian, Makcik menyapu dedaun di laman rumah (pakai bilah daun nyog).......nostalgia.

Singgah sat di luar laman muzium padi. Kami terus di sapa oleh ??? (tak ingat nama). Dia kerja kat dalam Muzium padi. Rupanya dia pun dok kayuh gerek jugak. Dia ajak masuk dalam bawa gerek... TQ for your warm reception, next time.



Dok rilek depan Muzium Padi

Read more...

Minuman Sukan Buatan Sendiri

21 June, 2009

Banyak minuman tenaga (sport drink) yg dijual di kedai spt 100 Plus, Gatorade , Revive dll di dalam bermacam saiz. Bolehkah kita buat sendiri minuman ni kat rumah? Tentu sekali dan bahkan kita boleh buat lebih baik dari yg komersil ataupun lebih kurang sama.

Di sini ada satu resipi yang diubahsuai dari Dick Rafoth- Cycling Performance Tips untuk dicuba.

Minuman sukan teh limau

4 camca besar gula
1/4 camca teh garam
1 uncang teh Lipton
1 biji limau kasturi (diperah )

Masukan kesemua bahan diatas dalam sedikit air panas dan larutkan hingga sebati
Kemudian tambah 3 cawan air masak dan sejukkan

Kandungan Nitrisi:
-Kalori 50
-Karbohidrat 12 gram
-Sodium 110 miligram
(Kandungan nutrisi hampir serupa dengan minuman komersil dan tanpa CO2)

Read more...

The 90/10 Principle

19 June, 2009

The 90/10 Principle
Author: Stephen Covey
Discover 90/10 Principle
it will change your life
(or at least the way you react to situations)
What is this principle?
10% of life is made up of what happens to you
.........90% of life is decided by how you react
I basically agree with this idea
What does this mean?
We really have no control over 10% of what happens to us.
-We cannot stop the car from breaking down
-The plane will be late arriving which throws our schedule off
-A driver may cut us off in the traffic
We have no control over this 10%
The other 90% is different. You determine the other 90%
How? ........ by your reaction
You are having a breakfast with your family
Your daughter knocks over a cup of coffee onto your business shirt
You have no control over what has just happened
What happens next will determine by your reaction......
You curse
You harshly scold your daughter for knocking the cup over
She breaks down in tears
After scolding her you turn to your wife and criticize her for placing the cup too close to the edge of table
A short verbal battle follows
You storm upstairs and change your shirt,
back downstairs, you find your daughter has been busy crying to finish her breakfast
and she misses the bus
Your spouse must leave immediately for work
You rush to the car and drive your daughter to school
Because you are late, you drive fast and is fined by the policeman.
After 15 min delay, you arrive at school
Your daughter runs into the building without saying goodbye
After arriving at the office 20 min late
You realize you forgot your briefcase
Your day has started terrible. As it continues, it seems to get worse and worse
You look forward to come home
When you arrive home, you find a small wedge in your relationship with your wife and daughter
Why?????
Because of how you react in the morning
Why did you have a bad day? Because you cause it
You had no control over what happened with the coffee
How you reacted in those 5 seconds is what caused your bad day
Next time, Choose your reaction, Think about your reaction
Can you just say to your daughter, "next time please be careful" and the whole scenario might be different.

Read more...

Gerek Baru News

18 June, 2009

Team Gerek Baru confirmed to participate in the coming UUM XC race on 19 July 09 and Kedah Jamboree on 1 Aug 09. Since this is a new team, it will participate only in the event inside Kedah for this year. That means it has to skip the Nibong Tebal Mountain Bike Race on 21 Jun 09.

Team Gerek Baru has set a moderate target on all the events it will participate this year that is to be in the top 20. The team already started an intensive training since early this month with a more intense training designed for the specific ride. The team also plan to promote itself to be well known among the northern mountain bikers with a more aggressive marketing and public relation. A joint ride with other teams is being worked out in the near term.

Team Gerek Baru would like to thanks all the individuals and fellow mountain bikers for the support and encouragement received.

Thanks

Read more...

Custom Built MTB

14 June, 2009

One of my hobby during free time is building an MTB from scratches. I set out my objective in advance. The objective is to get race quality components at the lowest possible price. Of course I will not compromise on safety. What I mean with race quality parts is a bike equipped with 9 speed components and able to compete effectively in any race.

In a stereo system, the most important components are the amp and the speaker. The amp will transmit the audio wave and the speaker will actually translate the wave to be audible. The same is true for the mountain bike. The most important components in a bike are the drivetrain(the gear set and crank) and the wheelset. These are the components that will actually transmit the pedal power and roll the wheels. These components also are the one need to be of high quality.

Remember, my objective is to built race quality bike at the cheapest price. I am fond of Shimano Deore drivetrain set including Deore crankset. For the wheelsets, I am concentrating more on the hub(the bearing that rotate the wheels). My Black Mamba No 12 uses FSA sealed bearing hub and normal Rigida double wall rims. The Orange Flame uses Novatec sealed bearing disc hub with normal Rigida double wall rims. I am quite satisfied with the performance of the both wheelsets (don't laugh at me la, remember my objective).

So far I have built a handful of bike (ordered by friends) with the same objective and they never complaint. Of couse after quite some time, they will be infected by "upgraditis virus" (pls check in dictionary for new virus definition).




My Black Mamba No 12 ready to blast and so far has not been infected with the same virus.

Read more...

Easy Ride & Roll

13 June, 2009



Truly easy ride. Only Me and Pak Yeh.
We started roll around 7.30am and back on 11.30am.. The distance was 45km and rolling at average 25km. Area covered Tmn Tunku Sarina-Tasik Darulaman-Tok Jalai-TitiGajah -Jalan Gunung-Gunung Keriang-Kg Pulau Kerengga-Pdg Gelam-Naga-Tg Kapor-Tmn Tunku Sarina.

A good warm-up for a more intense training for the coming UUM XC race on 19/7/09 and Kedah Jamboree on 1/8/09. After that a long rest for the Ramadan.

Read more...

Tunku Anum Paduka Raja Jambangan

12 June, 2009

Tidak banyak diperkatakan tentang baginda. Tidak ada sejarahwan yang betul betul serius mengkaji tentang baginda. Sesetengahnya hanya merujuk baginda sebagai utusan penghantar bunga emas ke Siam dan tidak lebih dari itu. Siapakah sebenarnya baginda?

Tunku Anum Tunku Abdul Rahman diputerakan pada 1790M. Baginda adalah cucu kepada Tunku Ibrahim Raja di Limbang dan anak saudara kepada Sultan Ahmad Tajuddin. Baginda memerintah Negeri Kubang Pasu Darul Qiyam beserta 24 mukim di dalamnya dari tahun 1841 hingga kemangkatan baginda pada 31 mei 1853. Baginda menjadikan Pulau Pisang sebagai ibu negeri pusat pentadbiran.

Pada tahun 1821, Ligor (sekarang Nakon Sri Tammarat) menyerang dan menawan Kedah dalam usaha meluaskan pengaruh Siam dan penguasaan bekalan beras. Sultan Ahmad Tajuddin (1804-1845) melarikan diri ke Penang dan seterusnya ke Melaka. Penduduk Kedah melancarkan serangan balas dan penentangan tetapi tidak berhasil mengugat kuasa Ligor yang lebih kuat.

Tunku Anum mula mengatur strategi untuk membebaskan Kedah dari tangan Ligor. Walaupun mengambil masa yang lama hampir 20 tahun (penaklukan Siam di Kedah 1821-1841), strategi baginda berjaya. Baginda berpura-pura menyokong kerajaan Ligor sehinggalah mendapat kepercayaan Phya Sina Nunchit, pemerintah Ligor di Kedah yang juga anak kepada Raja Ligor. Baginda terus mendapat kepercayaan kerajaan Ligor sehinggalah diberi tempat di dalam kerajaan Ligor dan tinggal di Ligor. Pada masa yang sama, baginda menghantar utusan ke Kedah untuk melatih pejuang-pejuang melayu bagi melancarkan serangan ke atas pos Siam. Strategi baginda cukup mudah. Baginda mengarahkan pejuang melayu melancarkan serangan bagi memusnahkan bekalan makanan dan seterusnya menjatuhkan semangat juang tentera Siam. Bantuan yang tiba dari Siam juga terus digempur. Kerajaan Ligor Siam mendapat tamparan hebat. Kos menakluki Kedah semakin tinggi sehinggalah Raja Ligor beralih kepada Tunku Anum untuk menyelesaikan perkara tentang penentangan rakyat Kedah.

Disinilah Tunku Anum memainkan peranan perunding yang hebat. Baginda mencadangkan satu keadaan situasi menang-menang diantara kerajaan Kedah dan Siam. Beliau menyarankan supaya Ligor menarik balik tentera mereka keluar dari Kedah dan Kedah bersetuju membayar ufti dalam bentuk bunga emas setiap tahun kepada kerajaan Ligor. Saranan baginda terus disambut oleh kerajaan Ligor dan Kedah keluar dari cengkaman Siam.

Baginda seterusnya dianugerahkan Negeri Kubang Pasu Darul Qiyam oleh Sultan Ahmad Tajuddin untuk ditadbir dan memilih Pulau Pisang sebagai pusat disebabkan infrastruktur yang sedia terbina seperti masjid dan sekolah. Tidak dinafikan peranan ulamak seperti Haji Ishak Pulau Pisang yang banyak mempengaruhi pemerintahan baginda. Dimasa ketiadaan baginda menghantar bunga emas ke Siam, Haji Ishak akan memangku pemerintahan negeri.

Demikianlah serba sedikit sejarah Tunku Anum untuk paparan

Rujukan:
1)New Sraits Time Press, July 28,2000
2)Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah, Alor Setar.
3)Universiti Kebangsaan Malaysia, Thesis "Pusat Ilmu Ishakiah, Pulau Pisang" Maizan Abdullah
2004
4)Ku Daharah Binti Ku Kasim, 95 tahun-Kg Pulau Pisang

Read more...

Masjid Ishaqiah Pulau Pisang

08 June, 2009






3 foto di atas menyemadikan kenangan Masjid Ishaqiah Pulau Pisang sebelum dirobohkan untuk digantikan dengan masjid yang baru.


Bangunan masjid yang baru tersergam indah hampir 70% siap (foto diambil pd 8/6/09)

Pulau Pisang, Tunjang, Kedah pernah satu ketika dulu menjadi ibu negeri Kubang Pasu Darul Qiyam di bawah pemerintahan Tunku Anum Tunku Abdul Rahman. Tunku Anum adalah salah seorang wakil kerajaan Kedah yang membawa bunga emas tanda perdamaian kepada kerajaan Siam. Baginda banyak memainkan peranan sebagai negotiator yang hebat sehinggalah diberikan jajahan Kubang Pasu dibawah naungan Baginda. Baginda juga meletakkan alim ulamak di hadapan di dalam pemerintahan beliau. Amat menyedihkan, kewibawaan dan jasa baginda terhakis di bawah lipatan sejarah.
Maka lahirlah Pulau Pisang sebagai pusat ilmu dan dakwah Islam terulung dimana Pondok Pulau Pisang adalah salah sebuah instutusi pondok terawal di Kedah. Ramai pelajar dari seluruh pelusuk nusantara menimba ilmu di sini dibawah pengasasnya Haji Ishak (Nama Masjid Ishaqiah adalah bersempena namanya). Institusi pondok ini terus diperkukuhkan lagi oleh keturunan beliau sehinggalah sekarang dimana tapak asal pondok ini telah dibina Pusat Ilmu Ishakhiah oleh Dato' Ghazi Bin Sheikh Ramli .

Demikianlah serba sedikit lipatan sejarah Pulau Pisang untuk tatapan. Diruangan akan datang, catatan lebih terperinci bersandarkan fakta sejarah dan kajian akan dibentangkan.

Read more...

Climbing Training

02 June, 2009




Selepas balik dari Lumut, aku sambung lagi cuti . Hari ni tak ada apa nak buat........jam 530pm aku pack baskal masuk dalam kereta terus drive ke Bukit Lanjut, Wang Tepus sorang sorang. Ada orang panggil bukit ni Bukit Lenguh, ya memang lenguh. Aku kayuh turun naik 2 kali......dada macam nak pecah. Walauapapun, ini memang training cukup baik.
Tengah dok kayuh, Shamdona call ajak pi Kedai Pak Mad malam ni..... ni mesti pasai Lumut baru ni.

Read more...

Gambar sekitar Reunion SMSK 85 di Lumut

01 June, 2009

MarAzam, Shamdona dan Nuril. Shamdona, awat anak hang putih sangat, tak ikut pak dia?

Orang kampong aku Shukri bersama Chaq Gomen


Pak Din masih maintain, macam baru umur 17 tahun.

Nasir dan Zaki tok Bet. Tengok betui betui, Nasir dok sembang ka dok lena!


Kapten Mizi (la dah Kolonel ) dok tengah control nafas


Cikgu Rahimi tuan rumah" sila mai oii sila mai, lepas ni kita buat reunion kat Chiang mai"


Haniff Shukog sprinter kita " dulu aku sprint 100m 10sec, la ni kena kali 2 "



Cikgu Yin dan Pak Wan




Rodzi Din wajah tak dimamah usia, jiwa masih pagi



Haziya and family. Anak dgn abah baju sedondon








Ainis dan adiknya dan Nuril dok tunggu turn nak tembak meriam



Yusri pie dan Sabri kalut



Patut la navy dok atas kapal bulan bulan tak gaduh nak balik. Makanan sedap sedap terutamanya mi mamak habih sapu licin


SuperLynx


Kalau tuan dan puan nak naik saya boleh bagi naik tapi kena ada lesen D- ready to Die



Mazli @mat toyu " what a lovely posing "



Selepas 25 tahun ni baru aku jumpa Cikgu Wan Yusaini



Pak WanMajid sampai jugak untuk dinner : "kawan kawan punya pasal aku mai jugak"



Pak Wan masih lagi mengila di padang

"Aku kalu jumpa geng lama jadi gila balik ... "


Sabri dok kalut pasai dia tak faham Ah Kow cakap cina

Yani Tongkoi, masih lagi skill tapi lutut longgag sikit
"sekali lagi main hampa siap geng KL"

MarAzam :



"Tak pa, kita bagi geng KL menang, kalau tidak nanti depa tak mau mai dah reunion. Sekali lagi kita atog lawan geng jahat lawan geng bawai ha ha ha he!"

Read more...
Related Posts with Thumbnails

About This Blog

MyLife, MyBike, MyFriends, MyWorld

A notes of my mountain biking activities and my experiences to be shared
There was an error in this gadget

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP